3. Incidentele lasten en baten
Achtergrond
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling van de soliditeit van de Asser Begroting en vanuit die optiek ook noodzakelijk voor het financieel toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Uitgangspunt is dat de structurele lasten in de begroting gedekt dienen te worden door structurele baten. Dat is ook een van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. Wij betrekking in dat kader ook de onlangs gepubliceerde handreiking van de toezichthouders bij deze beoordeling.
In augustus 2018 heeft de commissie BBV de notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’ gepubliceerd. In die notitie wordt ingegaan op de verschillende onderdelen die bij het meerjarig financieel inzicht aangereikt worden vanuit het BBV opdat de raad haar autorisatiefunctie op een adequate wijze kan toepassen. De onderdelen betreffen de kengetallen, resultaatbestemming, geprognosticeerde balans en de structurele en incidentele baten en lasten.
Criteria
Incidentele baten en lasten betreffen de budgetten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. een eindig doel hebben. Een begroting , meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige budgetten bevatten. Ook kan het voorkomen dat een eenmalige subsidie voor een bepaalde activiteit wordt verkregen, maar dat de lasten van de uitvoering van die activiteit zich over meerdere jaren uitspreidt. Gezien de koppeling met de subsidie hebben deze lasten dan een incidenteel karakter.
Het BBV bevat geen eenduidige definitie van het begrip ‘incidenteel’. Er is ruimte voor eigen interpretatie. In de toelichting op het Besluit Begroting en Verantwoording staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van de invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer dient als hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel.
Ten behoeve van eigen invulling en voor het opmaken van het voorgeschreven overzicht van incidentele lasten en baten uitgegaan van de volgende criteria:
- Lasten/baten die alleen in het jaar 2022, 2023 of 2024 voorkomen.
- Lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2022-2024).
- Lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar (zoals tijdgebonden middeleninzet collegeakkoord).
- Onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.
Beloop incidenteel 2022-2025
Op basis van de criteria hiervoor kan in totaal voor ruim € 5,8 miljoen van het totaal van de in de Begroting 2022 opgenomen budgetten als ‘incidenteel’ worden aangemerkt. Bij de baten gaat het in totaal om een volume van € 1,5 miljoen. De omvang van incidentele baten is sterk beïnvloed door de voor het jaar 2021 geraamde onttrekking aan de algemene reserve van € 5,8 miljoen. In de jaarschijf 2022 van de meerjarenprognose is sprake van een geraamde onttrekking van € 3,1 miljoen.
De in 2022 in de begroting opgenomen incidentele budgetten houden ook verband met de uitvoering van het bestuursakkoord en daarvoor benodigde middeleninzet en vastgestelde dekkingsmaatregelen van in totaal € 2,6 miljoen. Op basis van de huidige inzichten neemt de omvang van de incidentele lasten en baten vanaf 2023 gefaseerd weer af. In 2023 vervallen de tijdelijke middelen en dekkingsmaatregelen die in de periode 2018-2022 door de raad voor uitvoering van het collegeakkoord ‘Sterke wijken in een sterke stad’ beschikbaar zijn gesteld. Mogelijke omvang van in 2023 en verder in de begroting en op te nemen incidentele budgetten is afhankelijk van de beleidsinvulling in de bestuursperiode 2023-2026.
Incidentele lasten en baten (bedragen x € 1.000) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma/Product | Omschrijving kosten/activiteit | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Toelichting | |||||
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | ||||
Wonen in Assen | |||||||||||
Wonen | Omgevingswet | 515 | 0 | 142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Wonen | Borging kwaliteit (CP) | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Wonen | Tiny houses | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Wonen | Planversnellers | 90 | 0 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Verkeer | Mobiliteit | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Duurzaamheid | Incidentele verlaging tarief afvalstoffenheffing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren | |
Duurzaamheid | Inzet voorziening afvalstoffenheffing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren | |
Duurzaamheid | Incidentele verlaging tarief rioolrecht | 0 | -1.298 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren | |
Duurzaamheid | Inzet voorziening riolering | 0 | 1.298 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren | |
Duurzaamheid | Energietransitie (CP) | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Werken in Assen | |||||||||||
Economische ontwikkeling | Stadsmarketing en centrummanagement (CP) | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Economische ontwikkeling | Acquisitie nieuwe ondernemers (CP) | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Participatie | Basisbanen (CP) | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Meedoen in Assen | |||||||||||
Wmo/Jeugd | Preventie- en transformatiefonds (CP) | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Wmo/Jeugd | Vrijwilligersbeleid (CP) | 165 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Lokaal jeugdbeleid | Opstellen plan jeugdbeleid | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Mijn buurt Assen | Mijn Buurt Assen CP) | 255 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Mijn buurt Assen | Sterke wijken | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Mijn buurt Assen | Regenboogbeleid | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Actualisatie begroting/mjp kaderbrief 2020 | |
Schuldhulpverlening | Armoede en schuldenproblematiek (CP) | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad | |
Onderwijs | Coronacompensatie | 0 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Actualisatie begroting 2022 | |
Sport | Impuls Gezond in de Stad | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom conform gemeentefonds | |
Sport | Uitvoering sportakkoord | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Actualisatie begroting 2022 | |
Aantrekkelijk Assen | |||||||||||
Evenementen | Impuls evenementen (CP) | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad | |
Veiligheid | Versterking omgevingsdiensten | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom conform gemeentefonds | |
Samen werken aan Assen | |||||||||||
Bestuur | Raadsexcursie (tweejaarlijks) | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | Op basis van aanvaard beleid | |
Bestuur | Promotie verkiezingen | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Actualisatie begroting 2022 | |
Bestuur | ICT-kosten | 11 | 0 | -22 | 0 | 22 | 0 | 22 | 0 | Herstelplan maatregelenpakket | |
Bestuur | Tijdelijk extra wethouder | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Bestuursakkoord | |
Bestuur | Wijkaanpak (CP) | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad | |
Bestuur | Procesregie participatie | 189 | 0 | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Bestuur | Onderhouden strategische netwerken (CP) | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad | |
Vastgoed en grondbedrijf | |||||||||||
Gemeentelijke panden | Werkbudget verduurzamen gebouwen | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Gemeentelijke panden | Inbouwpakketten DNK | 296 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Herstelplanopgave | |
Gemeentelijke panden | Technische installaties | -33 | 0 | -33 | 0 | -33 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Strategische eigendommen | Diverse ontwikkelingen | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Beleidsmaatregelen kaderbrief 2020 | |
Bedrijfsvoering | |||||||||||
Bedrijfsvoering | Tijdelijke uitbreiding bestuurssecretariaat | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Beleidsmaatregelen kaderbrief 2020 | |
Bedrijfsvoering | Stadsecoloog (CP) | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad | |
Bedrijfsvoering | Tijd. formatie onrechtmatigheid Eur. aanbestedingen | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Bedrijfsvoering | Gevolgen invoering wlz | 118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Begroting 2021 | |
Bedrijfsvoering | Koerswijziging Dimpact | 60 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Bedrijfsvoering | Uitvoering sportakkoord | 94 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Begroting 2022 | |
Bedrijfsvoering | Operatie steenbreek | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Begroting 2022 | |
Bedrijfsvoering | Stadsmarketing en centrummanagement | 173 | 0 | 87 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Bedrijfsvoering | Onderhouden strategische netwerken (CP) | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad | |
Bedrijfsvoering | Project informatievoorziening | 750 | 0 | 570 | 0 | 570 | 0 | 0 | 0 | Kaderbrief 2022 | |
Algemeen financieel beleid | |||||||||||
Gemeentefonds | Opschalingskorting | 0 | 1.138 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Bevriezen opschalingskorting op niveau 2019 | |
Gemeentefonds | Impuls gezond in de Stad | 0 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds | |
Gemeentefonds | Tijdelijke middelen jeugd | 0 | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds | |
Gemeentefonds | Tijdelijke LHBT-middelen | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds | |
Gemeentefonds | Tijdelijke middelen WOO | 0 | 80 | 0 | 82 | 0 | 83 | 0 | 85 | Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds | |
Gemeentefonds | Tijdelijke middelen Versterking omgevingsdiensten | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds | |
Dekkingsmaatregelen | |||||||||||
Nog functioneel te ramen | Tijdelijk afzien van indexatie reserves | -550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke .. | |
Nog functioneel te ramen | Inzetten incidentele ruimte | -500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke .. | |
Budgetten | 5.789 | 1.490 | 1.052 | 98 | 585 | 99 | 22 | 85 | |||
Bestemmingsreserves | |||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Algemene reserve | |||||||||||
Algemene reserve | Mutatie begroting 2022-2025 | 3.918 | 0 | 145 | 0 | 0 | -560 | 0 | -780 | Dekkingsplan 2022-2025 | |
Algemene reserve | Inzet tbv ambities College-akkoord 2018-2022 SW | 0 | 2.610 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke .. | |
Algemene reserve | Inzet tbv sluitend maken jaarschijven 2020/2021 | 0 | -120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Dekkingsplan 2020 en 2021; Herstelplan | |
Algemene reserve | Inzet tbv sluitend maken jaarschijven 2021/2022 | 0 | 644 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Dekkingsplan 2021 en 2022; Begroting 2021 | |
Totaal Reserves | 3.918 | 3.134 | 145 | 0 | 0 | -560 | 0 | -780 | |||
Totaal incidenteel | ##### | ##### | ##### | 98 | 585 | -461 | 22 | -695 |