Financiële begroting

Toelichting financiële begroting

3. Incidentele lasten en baten

Achtergrond

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) dient de gemeentebegroting te voorzien in een overzicht van incidentele lasten en baten. Inzicht daarin is van belang voor de beoordeling van de soliditeit van de Asser Begroting en vanuit die optiek ook noodzakelijk voor het financieel toezicht en de beoordeling van de begrotingspositie door Gedeputeerde Staten. Uitgangspunt is dat de structurele lasten in de begroting gedekt dienen te worden door structurele baten. Dat is ook een van de beoordelingscriteria om voor repressief financieel toezicht in aanmerking te komen. Wij betrekking in dat kader ook de onlangs gepubliceerde handreiking van de toezichthouders bij deze beoordeling.

In augustus 2018 heeft de commissie BBV de notitie ‘structurele en incidentele lasten en baten’ gepubliceerd. In die notitie wordt ingegaan op de verschillende onderdelen die bij het meerjarig financieel inzicht aangereikt worden vanuit het BBV opdat de raad haar autorisatiefunctie op een adequate wijze kan toepassen. De onderdelen betreffen de kengetallen, resultaatbestemming, geprognosticeerde balans en de structurele en incidentele baten en lasten.

Criteria

Incidentele baten en lasten betreffen de budgetten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. een eindig doel hebben. Een begroting , meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige budgetten bevatten. Ook kan het voorkomen dat een eenmalige subsidie voor een bepaalde activiteit wordt verkregen, maar dat de lasten van de uitvoering van die activiteit zich over meerdere jaren uitspreidt. Gezien de koppeling met de subsidie hebben deze lasten dan een incidenteel karakter.

Het BBV bevat geen eenduidige definitie van het begrip ‘incidenteel’. Er is ruimte voor eigen interpretatie. In de toelichting op het Besluit Begroting en Verantwoording staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van de invulling van het begrip ‘incidenteel’ gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Dit betekent dat baten en lasten die zich drie jaar of minder voordoen kunnen kwalificeren als incidenteel, maar ook gewoon structureel van aard kunnen zijn. Baten en lasten die zich vier jaar of langer voordoen zijn in beginsel structureel van aard. De scheidslijn tussen drie jaar of langer dient als hulpmiddel bij het bepalen of er sprake is van incidenteel of structureel.

Ten behoeve van eigen invulling en voor het opmaken van het voorgeschreven overzicht van incidentele lasten en baten uitgegaan van de volgende criteria:

  • Lasten/baten die alleen in het jaar 2022, 2023 of 2024 voorkomen.
  • Lasten/baten die zich maximaal gedurende drie jaar voordoen (2022-2024).
  • Lasten/baten waarvan de eindigheid vast ligt op basis van raadsbesluit en/of toekenningsbesluit, ook als de looptijd langer is dan drie jaar (zoals tijdgebonden middeleninzet collegeakkoord).
  • Onttrekkingen en toevoegingen aan reserves met een looptijd korter dan drie jaar.

Beloop incidenteel 2022-2025

Op basis van de criteria hiervoor kan in totaal voor ruim € 5,8 miljoen van het totaal van de in de Begroting 2022 opgenomen budgetten als ‘incidenteel’ worden aangemerkt. Bij de baten gaat het in totaal om een volume van € 1,5 miljoen. De omvang van incidentele baten is sterk beïnvloed door de voor het jaar 2021 geraamde onttrekking aan de algemene reserve van € 5,8 miljoen. In de jaarschijf 2022 van de meerjarenprognose is sprake van een geraamde onttrekking van € 3,1 miljoen.

De in 2022 in de begroting opgenomen incidentele budgetten houden ook verband met de uitvoering van het bestuursakkoord en daarvoor benodigde middeleninzet en vastgestelde dekkingsmaatregelen van in totaal € 2,6 miljoen. Op basis van de huidige inzichten neemt de omvang van de incidentele lasten en baten vanaf 2023 gefaseerd weer af. In 2023 vervallen de tijdelijke middelen en dekkingsmaatregelen die in de periode 2018-2022 door de raad voor uitvoering van het collegeakkoord ‘Sterke wijken in een sterke stad’ beschikbaar zijn gesteld. Mogelijke omvang van in 2023 en verder in de begroting en op te nemen incidentele budgetten is afhankelijk van de beleidsinvulling in de bestuursperiode 2023-2026.

Incidentele lasten en baten (bedragen x € 1.000)

Programma/Product

Omschrijving kosten/activiteit

2022

2023

2024

2025

Toelichting

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Wonen in Assen

Wonen

Omgevingswet

515

0

142

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Wonen

Borging kwaliteit (CP)

100

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Wonen

Tiny houses

0

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Wonen

Planversnellers

90

0

90

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Verkeer

Mobiliteit

70

0

0

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Duurzaamheid

Incidentele verlaging tarief afvalstoffenheffing

0

0

0

0

0

0

0

0

Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren

Duurzaamheid

Inzet voorziening afvalstoffenheffing

0

0

0

0

0

0

0

0

Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren

Duurzaamheid

Incidentele verlaging tarief rioolrecht

0

-1.298

0

0

0

0

0

0

Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren

Duurzaamheid

Inzet voorziening riolering

0

1.298

0

0

0

0

0

0

Eenmalige verrekening resultaat voorgaande jaren

Duurzaamheid

Energietransitie (CP)

400

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Werken in Assen

Economische ontwikkeling

Stadsmarketing en centrummanagement (CP)

200

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Economische ontwikkeling

Acquisitie nieuwe ondernemers (CP)

150

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Participatie

Basisbanen (CP)

150

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Meedoen in Assen

Wmo/Jeugd

Preventie- en transformatiefonds (CP)

1.250

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Wmo/Jeugd

Vrijwilligersbeleid (CP)

165

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Lokaal jeugdbeleid

Opstellen plan jeugdbeleid

150

0

0

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Mijn buurt Assen

Mijn Buurt Assen CP)

255

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Mijn buurt Assen

Sterke wijken

150

0

0

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Mijn buurt Assen

Regenboogbeleid

20

0

0

0

0

0

0

0

Actualisatie begroting/mjp kaderbrief 2020

Schuldhulpverlening

Armoede en schuldenproblematiek (CP)

300

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke wijken in een sterke stad

Onderwijs

Coronacompensatie

0

34

0

0

0

0

0

0

Actualisatie begroting 2022

Sport

Impuls Gezond in de Stad

120

0

0

0

0

0

0

0

Tijdgebonden geldstroom conform gemeentefonds

Sport

Uitvoering sportakkoord

46

0

0

0

0

0

0

0

Actualisatie begroting 2022

Aantrekkelijk Assen

Evenementen

Impuls evenementen (CP)

250

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad

Veiligheid

Versterking omgevingsdiensten

16

0

16

0

16

0

0

0

Tijdgebonden geldstroom conform gemeentefonds

Samen werken aan Assen

Bestuur

Raadsexcursie (tweejaarlijks)

0

0

0

0

10

0

0

0

Op basis van aanvaard beleid

Bestuur

Promotie verkiezingen

20

0

0

0

0

0

0

0

Actualisatie begroting 2022

Bestuur

ICT-kosten

11

0

-22

0

22

0

22

0

Herstelplan maatregelenpakket

Bestuur

Tijdelijk extra wethouder

60

0

0

0

0

0

0

0

Bestuursakkoord

Bestuur

Wijkaanpak (CP)

150

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad

Bestuur

Procesregie participatie

189

0

79

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Bestuur

Onderhouden strategische netwerken (CP)

160

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad

Vastgoed en grondbedrijf

Gemeentelijke panden

Werkbudget verduurzamen gebouwen

100

0

100

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Gemeentelijke panden

Inbouwpakketten DNK

296

0

0

0

0

0

0

0

Herstelplanopgave

Gemeentelijke panden

Technische installaties

-33

0

-33

0

-33

0

0

0

Kaderbrief 2022

Strategische eigendommen

Diverse ontwikkelingen

19

0

0

0

0

0

0

0

Beleidsmaatregelen kaderbrief 2020

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Tijdelijke uitbreiding bestuurssecretariaat

30

0

0

0

0

0

0

0

Beleidsmaatregelen kaderbrief 2020

Bedrijfsvoering

Stadsecoloog (CP)

35

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad

Bedrijfsvoering

Tijd. formatie onrechtmatigheid Eur. aanbestedingen

80

0

0

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Bedrijfsvoering

Gevolgen invoering wlz

118

0

0

0

0

0

0

0

Begroting 2021

Bedrijfsvoering

Koerswijziging Dimpact

60

0

23

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Bedrijfsvoering

Uitvoering sportakkoord

94

40

0

0

0

0

0

0

Begroting 2022

Bedrijfsvoering

Operatie steenbreek

50

0

0

0

0

0

0

0

Begroting 2022

Bedrijfsvoering

Stadsmarketing en centrummanagement

173

0

87

0

0

0

0

0

Kaderbrief 2022

Bedrijfsvoering

Onderhouden strategische netwerken (CP)

80

0

0

0

0

0

0

0

Ambitie Bestuursakkoord 2020 Sterke Wijken in een sterke stad

Bedrijfsvoering

Project informatievoorziening

750

0

570

0

570

0

0

0

Kaderbrief 2022

Algemeen financieel beleid

Gemeentefonds

Opschalingskorting

0

1.138

0

0

0

0

0

0

Bevriezen opschalingskorting op niveau 2019

Gemeentefonds

Impuls gezond in de Stad

0

120

0

0

0

0

0

0

Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds

Gemeentefonds

Tijdelijke middelen jeugd

0

42

0

0

0

0

0

0

Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds

Gemeentefonds

Tijdelijke LHBT-middelen

0

20

0

0

0

0

0

0

Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds

Gemeentefonds

Tijdelijke middelen WOO

0

80

0

82

0

83

0

85

Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds

Gemeentefonds

Tijdelijke middelen Versterking omgevingsdiensten

0

16

0

16

0

16

0

0

Tijdgebonden geldstroom vanuit gemeentefonds

Dekkingsmaatregelen

Nog functioneel te ramen

Tijdelijk afzien van indexatie reserves

-550

0

0

0

0

0

0

0

Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke ..

Nog functioneel te ramen

Inzetten incidentele ruimte

-500

0

0

0

0

0

0

0

Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke ..

Budgetten

5.789

1.490

1.052

98

585

99

22

85

Bestemmingsreserves

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Algemene reserve

Algemene reserve

Mutatie begroting 2022-2025

3.918

0

145

0

0

-560

0

-780

Dekkingsplan 2022-2025

Algemene reserve

Inzet tbv ambities College-akkoord 2018-2022 SW

0

2.610

0

0

0

0

0

0

Dekkingsplan ambities Bestuursakkoord 2020 Sterke ..

Algemene reserve

Inzet tbv sluitend maken jaarschijven 2020/2021

0

-120

0

0

0

0

0

0

Dekkingsplan 2020 en 2021; Herstelplan

Algemene reserve

Inzet tbv sluitend maken jaarschijven 2021/2022

0

644

0

0

0

0

0

0

Dekkingsplan 2021 en 2022; Begroting 2021

Totaal Reserves

3.918

3.134

145

0

0

-560

0

-780

Totaal incidenteel

#####

#####

#####

98

585

-461

22

-695

Deze pagina is gebouwd op 01/26/2022 16:59:58 met de export van 01/25/2022 10:27:03