8. Algemeen financieel beleid

Gemeentefonds

Wat doen we daarvoor in 2022?

Algemeen
De ontwikkeling van de algemene uitkering is voor 2022 tot en met 2025 ten opzichte van de meicirculaire 2021 aanzienlijk. Behoudens de reguliere ontwikkelingen binnen de algemene uitkering valt vooral de toename van de accressen en de opname van de extra middelen Jeugdzorg op. Daarnaast is een aanvullende uitname in het kader van de WLZ verwerkt. Deze laatste verloopt echter budgettair neutraal in de begroting.

Accressen
De accressen voor 2022 tot en met 2025 zijn ten opzichte van de meicirculaire 2021 macro toegenomen met € 757 miljoen. Het Centraal Planbureau verwacht dat de lonen en prijzen in de economie stijgen ten opzichte van het eerder gepresenteerde beeld . Daarnaast is het uitgavenniveau in de Rijksbegroting gestegen. Het Asser aandeel in de stijging bedraagt € 2,5 miljoen in 2022 oplopend naar € 3,1 miljoen in 2025.  

Btw-compensatiefonds
In 2020 is € 192,6 miljoen minder uitgekeerd uit het btw-compensatiefonds. Het plafond is daarom naar boven bijgesteld. Deze bijstelling in het plafond verhoogt ook het Asser aandeel daarin. Het voordeel bedraagt € 0,3 miljoen.

Extra middelen jeugd
Eind mei 2021 heeft de arbitragecommissie Jeugdwet de gemeenten in het gelijk gesteld over de tekorten in de uitvoering van de Jeugdwet. Het demissionaire kabinet heeft op basis van deze uitspraak besloten om voor 2022 € 1,3 miljard extra middelen beschikbaar te stellen. Voor de jaren 2023 en verder wordt de besluitvorming overgelaten aan een nieuw kabinet. De extra middelen zijn opgenomen in onze ramingen voor 2022. Voor de jaren daarna kan vooralsnog alleen nog rekening worden gehouden met een stelpost jeugd die wij onder de overige algemene middelen hebben opgenomen.  

Invoering woonplaatsbeginsel
De invoering van het woonplaatsbeginsel heeft betrekking op twee onderdelen van het gemeentefonds. De uitvoering van de Jeugdwet en het onderdeel beschermd wonen. De invoering van het woonplaatsbeginsel Jeugdwet vindt plaats per 2022 en voor beschermd wonen per 2023. De ontvangen middelen en de daarbij behorende lasten maken onderdeel uit van de nieuwe ramingen.

Opschalingskorting
De schaalkorting was als gevolg van de coronapandemie voor de jaren 2020 en 2021 bevroren. Het demissionaire kabinet heeft besloten om ook voor 2022 de schaalkorting te bevriezen. Met ingang van 2023  treedt deze korting voor zover nu bekend weer in werking en komt uiteindelijk uit op € 975 miljoen. Deze korting komt voor Assen uiteindelijk uit op een structurele verlaging van in totaal € 4,0 miljoen in 2025. Voor de jaren tot en met 2022 is inmiddels € 1,2 miljoen verwerkt. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 is de nog resterende korting van € 2,8 miljoen integraal in onze ramingen opgenomen.

Herziening verdeelmodel Gemeentefonds
De oorspronkelijke planning voor de invoering van het aangepaste verdeelmodel Gemeentefonds was voorzien in 2021. Door omissies in het nieuwe verdeelmodel besloot de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de invoering uit te stellen tot 2022.  Mede op basis van het advies van de fondsbeheerders is de invoering nu uitgesteld naar 2023. Over de ontwikkelingen rond het Gemeentefonds publiceert het Rijk driemaal per jaar een circulaire. Normaliter worden belangrijke mutaties in het Gemeentefonds en aanpassingen in het verdeelmodel in een Meicirculaire gepubliceerd. Dit omdat de Meicirculaire de opmaat is voor de samenstelling van de gemeentelijke begrotingen en meerjarenramingen. De effecten voor onze algemene uitkering op basis van de nu voorliggende informatie zullen voor Assen wederom negatief zijn. Definitieve besluitvorming over de invoering van het nieuwe verdeelmodel zal door een nieuw kabinet worden genomen. Vooralsnog gaan wij voor de ramingen in deze begroting en meerjarenraming uit van het bestaande verdeelmodel. Wij houden in de paragraaf weerstandsvermogen en risicomanagement rekening met dit risico.  

Deze pagina is gebouwd op 01/26/2022 16:59:58 met de export van 01/25/2022 10:27:03