Wat doen we daarvoor in 2022?
Thorbecke Academy ( NHL Stenden)
Met de komst van de Thorbecke Academie halen we toonaangevende opleidingen en een respectabel aantal hbo-studenten naar onze stad.
We investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat en versterken we de kracht van Assen. Een belangrijke en sterke sector voor Assen is de overheidssector. Mede dankzij een breed aanbod aan Rijksdiensten kwam het gesprek met NHL Stenden op gang over een vestiging van de Thorbecke Academie in Assen.
De Thorbecke Academie van NHL Stenden komt naar Assen en trekt in het oude postkantoor aan de Zuidersingel. De academie begint vanaf september 2021 hier een onderwijsatelier. De studenten gaan hier aan de slag met vraagstukken op het gebied van overheidsmanagement, veiligheid en recht voor overheden, non-profit organisaties en ondernemers. Als gemeente zoeken we actief de verbinding met de Thorbecke Academie, bijvoorbeeld door het delen van onderzoeksvragen voor de studenten.
Intensieve samenwerking tussen (passend) onderwijs en jeugdhulp
In 2022 stimuleren we de samenwerking tussen school, zorgaanbieders en gemeente. Voorbeelden zijn:
Experimenten met geclusterde inzet van jeugdhulp op twee scholen voor speciaal onderwijs.
Het toezien op de gemaakte werkafspraken over de inzet van dagbesteding voor jeugdigen die tijdelijk geen onderwijs kunnen volgen. Dagbesteding heeft voor deze jeugdigen het doel ‘terugkeer naar school’.
Voor preventie ligt de focus in 2022 op de verdere samenwerking van het jeugdmaatschappelijk werk, Yorneo, de interne begeleiders van het onderwijs en de jeugdverpleegkundigen van de GGD. De methodiek van de Handen Ineen in het primair onderwijs rollen we verder uit over de stad. We onderzoeken hoe we in Assen aan kunnen sluiten op de landelijke en provinciale ontwikkelingen voor gelijke kansen in het basisonderwijs.
In 2022 geven we een vervolg aan de voorziening School Als Wijk in Assen waarbij we laagdrempelige, toegankelijke ondersteuning in de school (mbo) organiseren. Voor deelname van studenten uit Assen aan School als Wijk in Groningen willen we op een passende manier bijdragen.
Voortijdig schoolverlaten voorkomen
We gaan door met de regionale sluitende aanpak voorkomen voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in een kwetsbare positie. Noord Midden-Drenthe ontving hiervoor opnieuw voor vier jaar budget van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Ons doel is om schooluitval te voorkomen en zoveel mogelijk jongeren een goede start op de arbeidsmarkt te geven. Dit doen we met integrale ondersteuning, het in beeld houden van jongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar en intensivering van de route naar duurzaam werk voor kwetsbare jongeren. Hiervoor is een regionaal plan met streefcijfers opgesteld dat wordt uitgevoerd door onderwijs, WPDA, werkgevers en gemeente (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten en Wmo / Jeugdzorg).
Terugdringen laaggeletterdheid
In 2022 proberen we een inhaalslag met de uitvoering van de notitie laaggeletterdheid te maken, omdat een deel van de uitvoering in 2020 en 2021 heeft stilgelegen vanwege corona. We zetten in op een wijkgerichte aanpak en we richten ons extra op de groep laaggeletterden met Nederlands als moedertaal. In 2022 laten we 100 Assenaren - waarvan 45 met Nederlands als moedertaal - starten met een traject. We richten ons op drie subgroepen: laaggeletterden in armoede en schulden, laag taalvaardige ouders en jongeren met lage basisvaardigheden. In 2022 gaan we werken met een landelijke monitor Laaggeletterdheid ontwikkeld door de Universiteit van Maastricht. In 2022 moet het Taalhuis voldoen aan de wettelijke certificeringsplicht, die is opgelegd door het Ministerie van OCW.
Integraal Huisvestingsplan
Het visiedocument “Visie op de ontwikkeling van kinderen 0-12 jaar” dient als vertrekpunt voor het te ontwikkelen Integraal Huisvestingsplan waar we in 2022 aan werken. Het Integraal Huisvestingsplan stellen we op samen met de schoolbesturen.
Onderwijsachterstandenbeleid
We geven uitvoering aan de ambitie en de doelen uit de beleidsnotitie onderwijsachterstanden 2020-2023. Vanuit de gemeentelijke regierol maken we hierover afspraken met onze partners (kinderopvang, GGD, Vaart Welzijn). We zetten in op het verhogen van ouderbetrokkenheid door onder andere ouderactiviteiten te faciliteren voor met name ouders van kinderen met een taalachterstand. Er is hernieuwde aandacht voor het toeleiden van peuters met een taalachterstand naar locaties die voorschoolse educatie bieden; we willen de GGD hier een aanvullende opdracht voor geven. Ook moeten we per 1 januari 2022 voldoen aan de wettelijke verplichting om hbo-geschoolde medewerkers in te zetten in locaties met voorschoolse educatie.